\\\\( \nonumber \newcommand{\bevisslut}{$\blacksquare$} \newenvironment{matr}[1]{\hspace{-.8mm}\begin{bmatrix}\hspace{-1mm}\begin{array}{#1}}{\end{array}\hspace{-1mm}\end{bmatrix}\hspace{-.8mm}} \newcommand{\transp}{\hspace{-.6mm}^{\top}} \newcommand{\maengde}[2]{\left\lbrace \hspace{-1mm} \begin{array}{c|c} #1 & #2 \end{array} \hspace{-1mm} \right\rbrace} \newenvironment{eqnalign}[1]{\begin{equation}\begin{array}{#1}}{\end{array}\end{equation}} \newcommand{\eqnl}{} \newcommand{\matind}[3]{{_\mathrm{#1}\mathbf{#2}_\mathrm{#3}}} \newcommand{\vekind}[2]{{_\mathrm{#1}\mathbf{#2}}} \newcommand{\jac}[2]{{\mathrm{Jacobi}_\mathbf{#1} (#2)}} \newcommand{\diver}[2]{{\mathrm{div}\mathbf{#1} (#2)}} \newcommand{\rot}[1]{{\mathbf{rot}\mathbf{(#1)}}} \newcommand{\am}{\mathrm{am}} \newcommand{\gm}{\mathrm{gm}} \newcommand{\E}{\mathrm{E}} \newcommand{\Span}{\mathrm{span}} \newcommand{\mU}{\mathbf{U}} \newcommand{\mA}{\mathbf{A}} \newcommand{\mB}{\mathbf{B}} \newcommand{\mC}{\mathbf{C}} \newcommand{\mD}{\mathbf{D}} \newcommand{\mE}{\mathbf{E}} \newcommand{\mF}{\mathbf{F}} \newcommand{\mK}{\mathbf{K}} \newcommand{\mI}{\mathbf{I}} \newcommand{\mM}{\mathbf{M}} \newcommand{\mN}{\mathbf{N}} \newcommand{\mQ}{\mathbf{Q}} \newcommand{\mT}{\mathbf{T}} \newcommand{\mV}{\mathbf{V}} \newcommand{\mW}{\mathbf{W}} \newcommand{\mX}{\mathbf{X}} \newcommand{\ma}{\mathbf{a}} \newcommand{\mb}{\mathbf{b}} \newcommand{\mc}{\mathbf{c}} \newcommand{\md}{\mathbf{d}} \newcommand{\me}{\mathbf{e}} \newcommand{\mn}{\mathbf{n}} \newcommand{\mr}{\mathbf{r}} \newcommand{\mv}{\mathbf{v}} \newcommand{\mw}{\mathbf{w}} \newcommand{\mx}{\mathbf{x}} \newcommand{\mxb}{\mathbf{x_{bet}}} \newcommand{\my}{\mathbf{y}} \newcommand{\mz}{\mathbf{z}} \newcommand{\reel}{\mathbb{R}} \newcommand{\mL}{\bm{\Lambda}} \newcommand{\mnul}{\mathbf{0}} \newcommand{\trap}[1]{\mathrm{trap}(#1)} \newcommand{\Det}{\operatorname{Det}} \newcommand{\adj}{\operatorname{adj}} \newcommand{\Ar}{\operatorname{Areal}} \newcommand{\Vol}{\operatorname{Vol}} \newcommand{\Rum}{\operatorname{Rum}} \newcommand{\diag}{\operatorname{\bf{diag}}} \newcommand{\bidiag}{\operatorname{\bf{bidiag}}} \newcommand{\spanVec}[1]{\mathrm{span}{#1}} \newcommand{\Div}{\operatorname{Div}} \newcommand{\Rot}{\operatorname{\mathbf{Rot}}} \newcommand{\Jac}{\operatorname{Jacobi}} \newcommand{\Tan}{\operatorname{Tan}} \newcommand{\Ort}{\operatorname{Ort}} \newcommand{\Flux}{\operatorname{Flux}} \newcommand{\Cmass}{\operatorname{Cm}} \newcommand{\Imom}{\operatorname{Im}} \newcommand{\Pmom}{\operatorname{Pm}} \newcommand{\IS}{\operatorname{I}} \newcommand{\IIS}{\operatorname{II}} \newcommand{\IIIS}{\operatorname{III}} \newcommand{\Le}{\operatorname{L}} \newcommand{\app}{\operatorname{app}} \newcommand{\M}{\operatorname{M}} \newcommand{\re}{\mathrm{Re}} \newcommand{\im}{\mathrm{Im}} \newcommand{\compl}{\mathbb{C}} \newcommand{\e}{\mathrm{e}} \\\\)

Opg 1: Partielle afledede af første og anden orden

For $\,(x,y)\in \reel^2\,$ betragtes funktionerne

$$ f(x,y)=x^2+y^3\,\,\,\,\mathrm{og}\,\,\,\,g(x,y)=y\cos(x)\,. $$
A

Bestem med papir og blyant de partielle afledede af første orden af $\,f\,$ og $\,g\,.$ Angiv gradienten for hver af funktionerne.

B

Bestem med papir og blyant de 4 partielle afledede af de partielle afledede (dvs. de 2. ordens partielle afledede) af $\,f\,$ og $\,g\,.$

C

Observer at to af de fire 2. ordens partielle afledede er ens. Hvilke to? Er det tilfældigt?

Opg 2: Afklaringer vedr. differentiabilitet

Givet funktionen $\,f:\reel^2\rightarrow\reel\,$ hvor

$$f(x,y)=x^2-4x+y^2\,.$$
A

Gør rede for at $f$ er differentiabel og bestem gradienten af $f$. Hardcore version: Løs opgaven direkte fra definitionen på differentiabilitet, se definition $19.27.$ Softcore version: Benyt resultatet i sætning $19.36.$

I sætning 19.36 kræves at de partielle afledede skal være kontinuerte? Hvorfor er det ikke nok at de partielle afledede eksisterer? Det skal vi undersøge gennem et konkret eksempel. Men først generaliserer vi en (fra gymnasiet) velkendt sætning om en funktion af én variabel: Hvis den er differentiabel i et punkt, så er den også kontinuert i det punkt.

B

Vis at hvis en funktion af to variable er differentiabel i et punkt $(x_0, y_o)\,,$ så er den også kontinuert i det punkt.

Og nu til eksemplet. Vi betragter funktionen

$$ \begin{equation} f(x,y) = \left\{ \begin{array}{ll} \displaystyle{\frac{x^2y}{x^4+y^2}} & \hbox{for (x,y) \neq (0,0)} \newline 0 & \hbox{for (x,y)=(0,0)} \end{array} \right. \end{equation} $$
C

Vis at de partielle afledede af $\,f\,$ eksisterer i $\,(0,0)\,$, men at $\,f\,$ ikke er differentiabel i dette punkt.

Opg 3: Niveaukurver og gradienter

Vi betragter funktion $\,f:\reel^2\rightarrow\reel\,$ givet ved forskriften

$$\,f(x,y)=x^2-2y\,$$

og dens niveaukurver

$$\,f(x,y)=c\,,\,\,c\in\reel\,.$$
A

Vis at niveaukurven for et vilkårligt $\,c\,$ kan beskrives ved en ligning på formen $\,y=g_c(x)\,$ hvor $\,g_c\,$ er en reel funktion af $\,x\,,$ og tegn de niveaukurver der svarer til $\,c\in\lbrace-2,-1,0,1,2\rbrace\,.$

B

Vis at punktet $\,P=(2,1)\,$ ligger på niveaukurven svarende til $\,c=2\,,$ og find en parameterfremstilling for denne niveaukurve.

C

Bestem den til parameterfremstillingen hørende tangentvektor i $\,P\,,$ og vis at tangentvektoren er ortogonal på gradienten for $\,f\,$ i $\,P\,.$

D

Lav i Maple/SymPy et samlet plot af niveaukurverne og gradientvektorfeltet for $\,f\,.$

Opg 4: Visualiseringer 1

Vi ser på et højdekort for et bjerg, hvor cirklerne er niveaukurver for højdefunktionen. Pilene angiver højdefunktionens gradientvektorfelt. På bjerget findes en elliptisk vandresti som på kortet er rød.

bjergC.png

A

Forestil dig du går en tur langs den røde sti i positiv omløbsretning (mod uret). Find de punkter på stien hvor stigningen er 0 (det går hverken opad eller nedad).

B

På hvilke stykker af stien går det opad, og på hvilke nedad?

C

Følg nu en af niveaukurverne på tegningen hele vejen rundt og betragt retningen af de gradientvektorer der ligger lige i nærheden. Konklusion?

D

Dette bjerg er selvfølgelig ret specielt. Men tag igen vandrestøvlerne på, og giv et intuitivt argument for hvorfor gradientvektorerne altid, på alle bjerge, må være vinkelrette på niveaukurverne?

Opg 5: Gradientvektorfelt og retningsafledet

To reelle funktioner $\,f\,$ og $\,g\,$ af to reelle variable er givet ved forskrifterne

$$ f(x,y)=\arctan\frac{x}{y}\,\,\,\,\mathrm{og}\,\,\,\, g(x,y)=\ln\sqrt{x^2+y^2}\,. $$
A

Bestem definitionsmængden for henholdsvis $\,f\,$ og $\,g\,$ og skitsér den i $\,(x,y)$-planen.

B

Bestem gradienterne til de to funktioner.

C

Brug Maple/SymPy til at tegne passende udsnit af funktionernes grafer. Og brug Maple/SymPy til at vise funktionernes gradientvektorfelter og niveaukurver. Hvorfor tegner man graferne i et $(x,y,z)$-koordinatsystem, mens gradientvektorfelter og niveaukurver tegnes i et $(x,y)$-koordinatsystem?

D

Kan man ud fra de to gradientplot afgøre om funktionerne vokser eller aftager i punktet $P = (0,2)$ i den retning som er bestemt af vektoren $\mv = (-1,-1)$?

E

Bestem for hver af de to funktioner den retningsafledede i punktet $P$ i den retning, som er angivet af vektoren $\mv$.

F

Diskuter nu udsagnet “Man kan altså karakterisere gradienten som en vektor, der går i den retning, hvori funktionen $f$ vokser kraftigst”.

Opg 6: Visualiseringer 2

Vi forestiller os, at der i et ellers fladt landskab ligger et bjerg, der har form som grafen for funktionen

$$f(x,y)=x^2-y^2+4$$

over det rektangulære område i $(x,y)$-planen, som er afgrænset ved

$$-1\leq x\leq 2\,\,\,\,\mathrm{og}\,\,\,\,-2\leq y\leq 2\,.$$

Udenfor dette område er landområdet i niveau med havoverfladen, altså givet ved $f(x,y)=0$ (På randen af området forestiller vi os, at bjerget har helt lodrette sider).

A

Tegn et plot af bjerg-grafen ved brug af Maple/SymPy med det ovenfor givne definitionsområde.

B

Hvad er koordinaterne for det højeste punkt, $\,B\,$, på bjerget? (Aflæs først på grafen og argumenter dernæst præcist for dit svar.)

C

Vis, at det rette linjestykke med parameterfremstillingen

$$\mathbf{r}(t)=(x,y,z)=(0,-2,0)+t(1,1,4),\quad t\in\left[ 0;2\right] $$

ligger helt indeholdt i bjerg-fladen og forbinder punktet $\,A=(0,-2,0)\,$ (ved havoverfladen) med det ovenfor fundne højest beliggende punkt, $\,B\,.$

D

Den korteste sti på bjerget fra bjerg-punktet $\,A =(0,-2,0)\,$ (ved havoverfladen) til bjergets toppunkt $\,B\,$ er derfor det rette linjestykke. Hvorfor det?

E

Benyt Maple's contourplot eller SymPy's dtuplot.plot_contour til at tegne et system af niveau-kurver for funktionen $\,f\,$ i det rektangulære bjerg-område i $\,(x,y)\,$-kordinatsystemet hvor bjergfladen er defineret. Dette er da et højdekort over bjerget. Aftegn dette højdekort med f.eks. 7 niveaukurver. Indtegn dernæst på dit højdekort de to punkter, der svarer til bjergpunkterne $\,A\,$ og $\,B\,$ samt den linje i kortet der svarer til den korteste sti på bjerget fra $\,A\,$ til $\,B\,$ som vi fandt før.

F

Beregn gradienten af funktionen $\,f\,$ i eksempelvis 3 punkter langs den fundne og tegnede linje i kortet, og indtegn også de 3 gradient-vektorer på din figur.

G

Vis, at der er et og kun et punkt på kurven hvor gradienten af $\,f\,$ peger i samme retning som linjen (benyt eventuelt Maplekommandoen gradplot eller SymPykomandoen dtuplot.plot_vector).

H

Er det ikke i direkte modstrid med: “Man kan altså karakterisere gradienten som en vektor, der går i den retning, hvori funktionen $\,f\,$ vokser kraftigst”?